Canon van Huizen juniorversie

In oktober 2019 werd de Canon van Huizen gepresenteerd. Deze Canon biedt een overzicht van thema’s die ‘iedereen in elk geval zou moeten weten’, in dit geval van de geschiedenis van Huizen. Om tot een Canon te komen is de Stichting Historische Canon van Huizen opgericht.

Bij een lokale Canon zijn specifieke onderwerpen voor het dorp of de streek van belang. In 30 vensters worden onderwerpen besproken door de auteur Sarah Remmerts de Vries. Het boek is rijkelijk van foto’s en afbeeldingen voorzien en in kleur uitgegeven.

Vanaf het begin van het traject om tot een historische Canon van Huizen te komen, is contact gezocht met de bibliotheek Huizen-Laren-Blaricum, afdeling omgevingseducatie.

Het doorlezen of bestuderen van een Historische Canon die uit 30 vensters bestaat, is een beetje overvraagd voor de jeugd.

Daarom is besloten een juniorversie voor de jeugd te maken. Deze beslaat maximaal 20 vensters, die inhoudelijk aangepast zijn aan het ontwikkelings- en kennisniveau van de doelgroep.

De doelgroep bestaat uit alle leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool en van de eerste twee jaren van het voortgezet onderwijs. In het boek komen (nieuwe) afbeeldingen en tekeningen. Ook zal aandacht besteed worden aan activiteiten die bij de vensters passen, dingen die de jeugd kan dóen. Het wordt een echt kijk-lees-doe-boek!

De Canon van Huizen is geschreven door publiekshistoricus Sarah Remmerts de Vries. Projectleider is Ineke van  Herwerden (bekend van klederdracht- en dialectpublicaties), die tevens het secretariaat invult. Voorzitter van de Stichting is Kees de Kok, en penningmeester Loekie Wiegerinck.

De juniorversie bestaat uit 20 vensters, waarbij de tekst van de Canon van Huizen als leidraad is gebruikt. Er is een schitterende opmaak uitgekomen. Door het hele boek heen zijn tekeningen gestrooid. Totaal 15 sponsors hebben een financiële bijdrage geleverd. Binnenkort verschijnt het op de markt. Voor scholen is het een uitstekend lesboek in het kader van cultuureducatie.

oktober 2020

Voor meer informatie, mail ons